ΑΡΧΕΣ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΗΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ

ΜΑΡΙΝΑ ΜΠΑΝΤΟΥΝΑ

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των καταρτιζομένων με τις βασικές αρχές της διατήρησης και συντήρησης έργων τέχνης, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις πιθανές αιτίες φθοράς των έργων τέχνης και να προβαίνουν στις κατάλληλες ενέργειες για την έγκαιρη αντιμετώπισή τους.

Κωδικός: 2020B-FILAKAS-C105
Σχολή - Τμήμα: ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ & ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ 2019-2021 » 2020Β - Γ ΕΞΑΜΗΝΟ - ΦΥΛΑΚΑΣ ΜΟΥΣΕΙΩΝ & ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ

Θεματικές Ενότητες

Στην πρώτη διδακτική ωρα πραγματοποιήθηκε γνωριμία με τους καταρτιζομένους.

Στην δεύτερη διδακτική ώρα καταρτίστηκε το μαθησιακό συμβόλαιο του τμήματος.

Τέλος έγινε αναφορά στο σκοπό και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα αναφέρθηκε ότι σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των καταρτιζομένων με τις βασικές αρχές διατήρησης και συντήρησης έργων τέχνης, ώστε να προβαίνουν στις κατάλληλες ενέργειες για την έγκαιρη αντιμετώπιση τους.

Στην πρώτη διδακτική ώρα αναφέρονται κάποια βασικά εισαγωγικά θέματα για την προληπτική συντήρηση.

Στην δεύτερη διδακτική ώρα αναφέρεται ο ρόλος της αποκατάστασης, συντήρησης και πρόληψης στοα αρχαιολογικά εκθέματα.

Εν συνεχέια θα γίνει μια προσέγγιση στον χαρακτήρα της προληπτικής συντήρησης και τις εφαρμογές αυτής.

Σκοπός του μαθήματος είναι οι καταρτιζόμενοι να εξοικειωθούν με  την έννοιας της προληπτικής συντήρησης και αντιληφθούν τη χρησιμότητά τους.

 

Στην παρούσα ενότητα θα γίνει λόγος για την  διατήρηση έργων τέχνης. πώς πρέπει λοιπόν να διατηρηθούν χωρίς να δημιουργηθεί περαιτέρω ή μελλοντική διαβρωση των αντικειμένων. επιπέον θα γίνει αναφορά στα

  •  συστήματα ενεργητικού ελέγχου μικροκλίματος
  • συστήματα παθητικού  ελέγχου μικροκλίματος
  • ψηφιακά ή ηλεκτρονικά όργανα και τέλος θα αναφερθούν οι τρόποι για τον έλεγχο των ρύπων.

σκοπός της ενότητας είναι οι καταρτιζόμενοι οι καταρτιζόμενοι να γνωρίζουν τους τρόπους έκθεσεις αντικειμένων έργων τέχνης και να έρθουν σε μία πρωτη επαφή με τεχνολογικά- ψηφιακά "εργαλεία" διατήρησης του καταλληλου περιβάλλοντος για τα εκθέματα.

Στην παρουσα ενότητα θα γίνει λόγος για τις πηγές φωτισμού στα μουσεία. επισης θα αναφερθουν τα είδη του φωτισμού και η ακτινοβολία που εκπέμπουν.

σκοπός της ενότητας είναι οι καταρτιζόμενοι να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα είδη φωτισμού και τις φθορές που ενδεχομένως να προκύπτουν στα μουσειακά εκθέματα.

Στην παρούσα ενότητα θα γίνει λόγος για την φθορά έργων τέχνης από φυσικούς παράγοντες όπως η θερμοκρασία, η υγρασία, οι μικροοργανισμοί, τα έντομα, το φως και η ανθρώπινη επέμβαση.

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι οι καταρτιζομένοι να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τις αιτίς σε μουσειακούς και αρχαιολογικούς χώρους ώστε να γίνεται έγκυρη παρέμβαση γαι τη συντήρηση και αποκατάση των εκθεμάτων. Ιδανικά η προληπτική συντήρηση μπρει να παρέμβει πριν εμφανιστούν τα αίτια.

Στην παρούσα ενότητα θα γίνει λόγος για τη φθορά έργων τέχνης από φυσικούς παράγοντες. 

Σκοπός της διδακτικής ενότητας είναι οι καταρτιζόμενοι να είναι σε θεση να αναγνωρίζουν τις αιτίες σε μουσειακούς και αρχαιολογικούς χώρους ώστε να γίνεται έγκυρη παρέμβαση για τη συντήρηση και αποκατάσταση των εκθεμάτων. 

Οι φθορές των γλυπτών και των αρχιτεκτονικών μνημείων οφείλονται αφενός στα υλικά κατασκευής τους αφετέρου σε αιτίες που σχετίζονται με το περιβάλλον τους, είτε φυσικές είτε εξαιτίας της επέμβασης του ανθρώπου. Ύλη 7ου μαθήματος σελ. 2-28.

Οι φθορές των γλυπτών και των αρχιτεκτονικών μνημείων οφείλονται αφενός στα υλικά κατασκευής τους αφετέρου  σε αιτίες που σχετίζονται με το περιβάλλον τους, είτε φυσικές είτε εξαιτίας της επέμβασης του ανθρώπου. Ύλη 7ου μαθήματος σελ. 29-47.

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα γίνει λόγος για την τέχνη της ελαιογραφίας.

Σκοπός της ενότητας είναι να αναφερθούν και κατανοηθούν κάποια βασικά σημεία που σχετίζονται με την τέχνη της ελαιογραφίας.

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα γίνει λόγος για τις φορητές εικόνες.

Σκοπός της ενότητας είναι οι καταρτιζόμενοι να γνωρίσουν τις φορητές εικονες. Μέσα από τη μελέτη να αναπτύξουν γνώσεις και ικανότητες  που θα βοηθήσουν την πληρέστερη κατανόηση βασικών θεμάτων όπως οι φθορές ή οι τεχνικές κατασκευής.

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα γίνει λόγος για την τέχνη της τοιχογραφίας.

 

Σκοπός της ενότητας είναι οι καταρτιζόμενοι να έρθουν σε επαφή με την τεχνη της τοιχογραφίας. Μέσα από τη μελέτη του υλικού να αναπτύξουν γνώσεις και δεξιότητες που θα βοηθήσουν την πληρέστερη κατανόηση της τεχνης αυτής.

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα γίνει λόγος για τους παραγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την αποθήκευση και έκθεση των μουσειακών αντικειμένων.

Σκοπός της ενότητας είναι οι καταρτιζόμενοι μέσα από μια συνθετική θεώρηση της ήδη διδαχθίσας ύλης αλλά και με την συμπλήρωση νέων γνώσεων να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να αντιλαμβάνονται στα μουσειακά αντικείμενα εξωγενείς παράγοντες που ίσως προκαλέσουν φθορά. 

Στην παρούσα διδακτική ενότητα θα γίνει λόγος για τους παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την αποθήκευση και έκθεση μουσειακών αντικειμένων.

Σκοπός της ενότητας ειναι οι καταρτιζόμενοι μέσα από μια συνθετική θεώρηση της ήδη διδαχθίσας ύλης αλλά και με την συμπλήρωση νέων γνώσεων να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να αντιλαμβάνονται στα μουσειακά αντικείμενα εξωγενείς παράγοντες που ίσως προκαλέσουν φθορά.

Στην παρούσα ενότητα θα γίνει λόγος για την ανάδειξη των μνημείων. Παράλληλα επιχειρείται εννοιολογική αποσαφίνηση σημαντικών όρων που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το μάθημα.

Ο αρχαιολογικός χώρος δεν αποτελέί μεμονωμένο μνημείο, αλλά υλικό και νοηματικό φορέα ενός ευρύτερου περιβάλλοντος. Η σχέση των μνημείων με την καθημερινή ζωή είναι καθοριστική και γι υτό οι αρχαιολογικοί χώροι θα πρέπει να θεωρούνται ως ζωντανοί χώροι αναφοράς.

 

Η ενότητα αυτή επιχειρεί να ολοκληρώσει ένα κύκλο διδακτικών ενοτήτων με μια περιληπτική και ανακεφαλαιωτική σκοπιά.

Στην ενότητα θα αναρτηθεί και μια μελέτη περίπτωσης με τίτλο "Συντήρηση: Βασικές έννοιες, ηθική και δεοντολογία, διαχείριση, αποτίμηση και τεκμηρίωση". ΠΡΟΣΟΧΗ. Αυτή η μελέτη περίπτωσης δεν αποτελεί μέρος των διδακτικών στόχων. Είναι πρόσθετο υλικό χωρίς υποχρεωτική μελέτη.

 

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις